Menu
Ελλάδα: Αμερικανόδουλη πολιτική και χωρίς Κοτζιά

Ελλάδα: Αμερικανόδουλη πολιτική και…

Γράφει: Γεράσιμος Χολέβας...

Κορίτσια Ροχίνγκια πωλούνται στο Μπαγκλαντές!

Κορίτσια Ροχίνγκια πωλούνται στο Μπ…

•Υποχρεώνονται σε καταναγ...

Ορφανίδης: Ο Συνεργατισμός δολοφονήθηκε από τους χειρισμούς των αρχών της Δημοκρατίας

Ορφανίδης: Ο Συνεργατισμός δολοφονή…

• Κατάθεση του πρώην κεντ...

Ένα σχίσμα την ημέρα τον Χριστό τον κάνει πέρα...

Ένα σχίσμα την ημέρα τον Χριστό τον…

Γράφει: Ισαάκ Σύσης* Καλ...

Ελλάδα: Σφοδρή κριτική στην κυβέρνηση μετά την παραίτηση Κοτζιά

Ελλάδα: Σφοδρή κριτική στην κυβέρνη…

• Από τα κόμματα της αντι...

Ευχαριστίες Νίκου Χριστοδουλίδη προς τον Νίκο Κοτζιά

Ευχαριστίες Νίκου Χριστοδουλίδη προ…

• Για την πολύτιμη και αγ...

Μαλλιά κουβάρια στην Ορθοδοξία...

Μαλλιά κουβάρια στην Ορθοδοξία...

• Για τα μάτια του... πρε...

Ελλάδα: Δεκτή η παραίτηση Κοτζιά

Ελλάδα: Δεκτή η παραίτηση Κοτζιά

• Ο Τσίπρας αναλαμβάνει τ...

Αντόνιο Γκουτέρες: Συνεχίζει τις προσπάθειες η Λουτ

Αντόνιο Γκουτέρες: Συνεχίζει τις πρ…

• Το πολιτικό αδιέξοδο με...

Ελλάδα: Προτεκτοράτο χωρίς προσχήματα

Ελλάδα: Προτεκτοράτο χωρίς προσχήμα…

Γράφει: Δημήτρης Μηλάκας*...

Prev Next

Μακροοικονομικές ανισορροπίες και καθεστώς ΦΠΑ στο επίκεντρο του ECOFIN

Τα κύρια ευρήματα της Κομισιόν όπως περιγράφονται στις κατά χώρα εκθέσεις για τις μακροοικονομικές ανισορροπίες, που δημοσιοποιήθηκαν στα τέλη Φεβρουαρίου, συζήτησαν μεταξύ άλλων οι 28 Υπουργοί Οικονομικών της ΕΕ στις Βρυξέλλες.

Σύμφωνα με ενημέρωση από τον Προεδρεύοντα Υπουργό της Μάλτας, Έντουαρντ Σικλούνα, αλλά και τον αρμόδιο Αντιπρόεδρο της Κομισιόν Βάλντις Ντομπρόβσκις, η Κομισιόν παρουσίασε τα ευρήματά της και ακολούθησε μια γενική συζήτηση.

Read more...

«Όχι» Υπουργικού στην ενιαία φορολογική βάση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής

Γράφει: Γρηγόρης Σάββα *

Με απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου, η Λευκωσία αντιτίθεται ως θέμα αρχής στη διαδικασία προώθησης της δέσμης προτάσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την υιοθέτησης μιας κοινής φάσης φορολόγησης εταιρειών, καθώς θεωρεί ότι οι προτάσεις αυτές θα επηρεάσουν αρνητικά τόσο την Κύπρο όσο και άλλες αντίστοιχες μικρές οικονομίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Η απόφαση, την οποία εξασφάλισε το ΚΥΠΕ, εγκρίθηκε την περασμένη Παρασκευή και καθορίζει πλέον την κυβερνητική πολιτική, η οποία θα διατυπωθεί στα θεσμικά όργανα της ΕΕ.

Στα τέλη του περασμένου Οκτωβρίου, η Κομισιόν ενέκρινε δύο προτάσεις, την Κοινή Βάση Φορολογίας Εταιρειών (ΚΒΦΕ) και την Κοινή Ενοποιημένη Βάση Φορολογίας Εταιρειών (ΚΕΒΦΕ). Με την ΚΒΦΕ, η Επιτροπή επιδιώκει να καθορίσει ενιαίους κανόνες στη βάση των οποίων θα υπολογίζεται το φορολογητέο εισόδημα των εταιρειών, ενώ με την ΚΕΒΦΕ προχωρεί στο επόμενο βήμα καθορίζοντας τον τρόπο επιμερισμού των φορολογητέων εισοδημάτων/κερδών στα διάφορα κράτη-μέλη στη βάση συγκεκριμένης φόρμουλας.

Ενώ οι δύο προτάσεις κατατέθηκαν ταυτόχρονα, ο σχεδιασμός προβλέπει τη συζήτηση πρώτα της οδηγίας σε σχέση με την ΚΒΦΕ. Πρόκειται για τη δεύτερη πρωτοβουλία της Κομισιόν μετά την απόρριψη της πρότασης της πρότασης για υιοθέτηση σε εθελοντική βάση μιας κοινής ενοποιημένης βάσης φορολογίας επιχειρήσεων, το 2011.

Η θέση της Κομισιόν αγνοεί και θα πλήξει μικρότερες χώρες

Στην ουσία, η Κομισιόν θεωρεί πως η φορολόγηση εταιρειών θα πρέπει να επιβάλλεται στη χώρα που δημιουργούνται τα έσοδα και όχι στη χώρα που βρίσκεται η φορολογική έδρα (μετατόπιση κερδών). Ωστόσο, η θέση αυτή αγνοεί και θα πλήξει μικρότερες χώρες, οι οικονομίες των οποίων βασίστηκαν στην παροχή υπηρεσιών, όπως η Κύπρος, το Λουξεμβούργο, η Μάλτα και η Ιρλανδία, αλλά και μεγαλύτερες χώρες όπως το Ηνωμένο Βασίλειο (βρίσκεται σε πορεία εξόδου) και την Ολλανδία.

«Ως θέμα αρχής η Κυπριακή Δημοκρατία δεν συμφωνεί με την έναρξη της διαδικασίας συζήτησης της πρότασης για την ΚΕΦΒ, αφού αρχής γενομένης από την προοπτική του σχεδιασμού μιας κοινής εταιρικής φορολογικής βάσης προκύπτουν εύλογοι προβληματισμοί ως προς τα αποτελέσματα της μείωσης της φορολογικής βάσης και επομένως απώλεια φορολογητέου εισοδήματος για την κυπριακή οικονομία», αναφέρεται στην απόφαση.

Η Λευκωσία αμφισβητεί τη θέση της ΕΕ ότι η εφαρμογή των δύο προτάσεων θα οδηγήσει σε αύξηση της ανάπτυξης στην ΕΕ κατά 1,2%, καθώς «δεν διαφαίνεται ότι η ανάπτυξη αυτή θα αφορά το σύνολο των κρατών – μελών, αφού εκ πρώτης όψεως φαίνεται ότι η Κύπρος όπως και άλλες αντίστοιχες μικρές οικονομίες θα επηρεαστούν αρνητικά».

Να σημειωθεί ότι οι δύο προτάσεις έχουν υποχρεωτικό χαρακτήρα αναφορικά με την εφαρμογή των κανόνων εφόσον αποτείνονται σε μεγάλες επιχειρήσεις οι οποίες ανήκουν σε ενοποιημένο όμιλο για λογιστικούς σκοπούς με ετήσιο κύκλο εργασιών πέραν των €750.000.000 και διαθέτουν μια ή περισσότερες μόνιμες εγκαταστάσεις σε κράτη-μέλη, με προαιρετική εφαρμογή της σε άλλες περιπτώσεις (δηλαδή οι συγκεκριμένες επιχειρήσεις παύουν να υπόκεινται στους κανόνες της εθνικής νομοθεσίας).

Οι προτάσεις προσκρούουν στη σχετική εθνική αρμοδιότητα για καθορισμό της φορολογικής πολιτικής

Όπως αναφέρεται στην πρόταση που ενέκρινε το Υπουργικό, οι πρόνοιες των δύο οδηγιών εμπίπτουν στον τομέα φορολογικής πολιτικής των κρατών – μελών (άμεση φορολογία), και ως εκ τούτου οι προτάσεις προσκρούουν στη σχετική εθνική αρμοδιότητα για καθορισμό της φορολογικής πολιτικής, αλλά και στο κυρίαρχο δικαίωμα ενός κράτους – μέλους να καθορίζει την φορολογική βάση και τους φορολογικούς συντελεστές.

Σημειώνεται επίσης ότι οι προτάσεις δημιουργούν «δύο παράλληλα φορολογικά συστήματα» σε κάθε κράτος-μέλος, δηλαδή το καθεστώς που υφίστανται για όλα τα πρόσωπα-επιχειρήσεις εγκατεστημένα σε εκείνο το κράτος-μέλος και το υποχρεωτικό που θα προκύπτει για τις συγκεκριμένες επιχειρήσεις που καθορίζονται από τις πρόνοιες των προτάσεων (συγκεκριμένου κύκλου εργασιών που έχουν δραστηριότητες σε πέραν του ενός κράτος – μέλους) και, ως εκ τούτου, το φορολογικό σύστημα να γίνεται πιο πολύπλοκο αντί να επιφέρει μείωση του διοικητικού φόρτου και την απλούστευση του φορολογικού συστήματος.

«Η πρόθεση για εξάλειψη της μεταφοράς κερδών (transfer pricing rules) εντός της ΕΕ δεν θα εξαλείψει το πρόβλημα, αλλά, αντιθέτως, θα οδηγήσει σε πολιτικές μεταφοράς κερδών σε χώρες εκτός ΕΕ», αναφέρεται.

Σημειώνεται δε ότι η μαθηματική φόρμουλα υπολογισμού για την κατανομή του φορολογητέου εισοδήματος στη βάση τριών εξίσου σταθμισμένων συντελεστών, (εργασία – δαπάνες μισθοδοσίας και αριθμό εργαζομένων – στοιχεία ενεργητικού και πωλήσεις ανά προορισμό) δεν θεωρούνται αντικειμενικές και υπογραμμίζεται μάλιστα ότι «η διανομή αυτή καθαρά ευνοεί τις μεγάλες οικονομίες αφού αυτές θα λαμβάνουν το μεγαλύτερο μέρος των φορολογητέων κερδών».

Τέλος, αναφέρεται ότι η πρόθεση όπως τα φορολογικά θέματα και διαφωνίες λύνονται στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο αφαιρεί από τους πολίτες του κάθε κράτους-μέλους πρόσβαση στο δικό του δικαστικό σύστημα.

Με συμμάχους η Κύπρος

Οι οδηγίες θα πρέπει να συζητηθούν στην ομάδα εργασίας για φορολογικά θέματα, με τη συμμετοχή των εκπροσώπων των κρατών – μελών. Ήδη σύμφωνα με πληροφορίες προβληματισμούς εκφράζουν χώρες όπως το Βέλγιο, η Ιρλανδία, το Λουξεμβούργο και η Μάλτα. Παράλληλα, έξι Κοινοβούλια (Ιρλανδία, Ολλανδία, Δανία, Μάλτα, Λουξεμβούργο και Σουηδία) έχουν αποστείλει επιστολές αιτιολογημένης γνώμης προς την ΕΕ επιχειρηματολογώντας ότι οι δύο προτάσεις δεν εφαρμόζουν την αρχή της επικουρικότητας και της αναλογικότητας, επιδιώκοντας την έκδοση της κίτρινης κάρτας. Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Εμπορίου ενέκρινε ομόφωνα Γνώμη εκφράζοντας αντίθεση στις δύο προτάσεις και αναμένεται να την αποστείλει στην Κομισιόν.

Επιζήμια για την Κύπρο

Ο Γενικός Διευθυντής του ΣΕΛΚ Κυριάκος Ιορδάνου δήλωσε στο ΚΥΠΕ ότι ενδεχόμενη έγκριση των οδηγιών «θα είναι επιζήμια για την Κύπρο διότι θα στερήσει φορολογικά έσοδα από τους ομίλους εταιρειών που δραστηριοποιούνται μέσω Κύπρου».

«Οι προτάσεις καταστρατηγούν τις συνθήκες αποφυγής διπλής φορολογίας και θα έχουν επιπρόσθετες αλυσιδωτές επιπτώσεις σε άλλες εμπορικές δραστηριότητες που διεξάγουν οι εταιρείες που εδρεύουν στην Κύπρο, με αποτέλεσμα να υπάρξει απώλεια θέσεων εργασίας», κατέληξε.

 

* ΚΥΠΕ

Read more...

Το ΔΝΤ ζητά δέσμευση αντιπολίτευσης για συμφωνία με Ελλάδα

* "Πώς είναι δυνατόν να ζητείται τέτοιο πράγμα", διερωτάται ο Γάλλος υπουργός Οικονομικών

 

Την πληροφορία πως το ΔΝΤ ζητάει να δεσμευθεί και η αντιπολίτευση στην Ελλάδα σε σχέση με το περιεχόμενο της συμφωνίας που θα αφορά την περίοδο μετά το 2019, δηλαδή την εφαρμογή των δημοσιονομικών μέτρων για τη διασφάλιση πρωτογενούς πλεονάσματος 3,5% του ΑΕΠ ετησίως, μετέφερε στο Τύπο στις Βρυξέλλες ο Γάλλος Υπουργός Οικονομικών Μισέλ Σαπέν.

Όπως μεταδίδει από τις Βρυξέλλες ο ανταποκριτής του ΚΥΠΕ, Θάνος Αθανασίου, ο Γάλλος Υπουργός εξέφρασε την απορία του για το "πώς είναι δυνατόν να ζητείται τέτοιο πράγμα".

"Φανταστείτε να ζητούσαν από εμάς του Γάλλους για ένα θέμα να ζητήσουμε τη δέσμευση της αντιπολίτευσης", είπε  σημειώνοντας πως  "δεν μπορούμε να ζητήσουμε από τη σημερινή κυβέρνηση στην Ελλάδα να επιδιώξει τις εγγυήσεις της αντιπολίτευσης, την οποία φυσικά και δεν θέλει να την δει να γίνεται κυβέρνηση".

Στη συνέχεια ο Μισέλ Σαπέν έκανε λόγο για εμμονές του ΔΝΤ σε σχέση με τα εργασιακά, υπογραμμίζοντας ότι "αυτό κάνουν παντού όπου πάνε οι τεχνοκράτες του διεθνούς οργανισμού", καθώς επίσης και για εμμονές στον συνταξιοδοτικό τομέα.

Προειδοποίησε δε ότι θα πρέπει όλοι να αναλάβουν τις ευθύνες τους, και κυρίως το ΔΝΤ, γιατί η περαιτέρω καθυστέρηση του προγράμματος "θα έχει επιπτώσεις για όλους, πρωτίστως για την ελληνική οικονομία, αλλά και τους εταίρους, που θα κληθούν να διασώσουν τη χώρα".

Read more...
Subscribe to this RSS feed